Når man har en hjemmeside, er målet som regel at få nogle besøgende, som ser det indhold, man har lavet. Hvad end det er, fordi man har en virksomhed og vil sælge et produkt eller blot, fordi man har en blog, hvor man gerne vil dele historier med sine læsere, så er det vigtigt, at der kommer besøgende på hjemmesiden. En måde hvorpå man kan gøre sin side mere synlig for eventuelt besøgende er at lave en søgemaskineoptimering, så man kan komme højere op i Googles søgeresultater og derved være lettere at finde for folk. Der er mange discipliner inden for søgemaskineoptimering og en af dem, man let kan lære at udnytte, er linkbuilding. Linkbuilding går ud på at en anden hjemmeside linker til din hjemmeside, hvilket er positivt i Googles øjne, da det for dem er en form for anbefaling. Læs mere om linkbuilding her, hvis du vil lære mere om, hvad det egentlig er.
Hvordan bruger man linkbuilding?
Når man skal bruge linkbuilding til at søgeoptimere sin hjemmeside, er det vigtigt, at man gør det rigtigt. Der kan både være linkbuilding, som påvirker din hjemmeside positivt og negativt, og derfor er det vigtigt, at man ved, hvordan man anvender det for at få det bedste resultat. Når det kommer til linkbuilding, er det altid kvalitet over kvantitet, og man skal derfor passe på med ikke have links på irrelevante og dårlige sider, da Google kan se igennem den slags.
Der er flere forskellige måder at skaffe gode links på. Man kan være heldig at få en række naturlige links, hvis folk linker til din hjemmeside helt af sig selv, blot fordi du har gode produkter eller en god hjemmeside. Ikke alle er så heldige, og derfor kan man for eksempel også gøre det gennem sit netværk, altså samarbejdspartnere eller leverandører.