Hvis der er én ting, der fylder noget i danskernes dagsorden for tiden, så er det vores miljø. Det er så småt gået op for de fleste, at miljøet, og vores planet, er noget, vi bliver nødt til at passe på. Langsomt, men sikkert, begynder flere og flere at foretage små ændringer i hverdagen – hvad end det er at spise mindre kød, tage cyklen oftere end bilen eller købe modetøj af forhandlere, der har fokus på netop dette store emne.
Det er nemlig heldigvis også gået op for virksomhedsejere – og i særdeleshed tøjproducenter og modeforhandlere – at de også kan gøre en stor forskel med små ændringer i deres produktion og deres hverdag. Samlet set giver det meget, og du kan støtte den gode udvikling ved at tænke over, hvor du køber dit tøj. Modsat hvad mange tror, behøver du nemlig ikke gå på kompromis med brands eller stil.
Hvor skal du lede?
Hvis du ikke allerede er bevidst om denne udvikling, kan det være at du gerne vil i gang med at fokusere mere på bæredygtig handel inden for modeverdenen. Men det kan være svært at finde ud af, hvor du finder de bedste brands inden for bæredygtighed, og brands med fokus på det såkaldte Corporate Social Responsibility (CSR). Dette begreb dækker over virksomheders ansvar overfor samfundet i deres produktion og daglige gøremål, og det er heldigvis noget, flere og flere fokuserer på.
Et godt sted at starte, hvis du vil finde disse virksomheder, er på diverse modeblogs på nettet. Her kan du ikke blot læse om de forskellige tiltag, der bliver taget, men også om nogle af de virksomheder, der går forrest i kampen for klimaet. På sider som mode-bloggen.dk, kan du altså blive meget klogere på den nye trend, og måske endda selv blive inspireret til at gøre en forskel.
Hvordan kan du selv gøre en forskel?
Måske bliver du så inspireret af virksomhedernes forskellige indsatser at du selv får lyst til at gøre noget. Også her kan du, forståeligt nok, være udfordret, for hvor kan man lige starte, og gør det egentlig overhovedet nogen forskel hvis du alene tænker over dine indkøb?
Det korte svar er naturligvis ja. Fortvivl ej: heldigvis er internettet igen din store redning, for her findes der masser af gode tiltag, som du kan blive en del af. Om du er virksomhedsejer eller privatperson findes der forskellige projekter, som fokuserer på at gøre en grøn forskel. Her har du altså muligheden for, som enkeltperson eller virksomhed, at blive en del af et større fællesskab, eksempelvis på noco2.dk, som netop fokuserer på det, at stå sammen om de små, men vigtige ændringer for miljøets skyld.
Måske kan du endda inspirere andre, ligesom du selv er blevet inspireret til handling. Hvis vi holder fast i ovenstående eksempel med No Co2-projektet, kan du tilføje et digitalt klistermærke til din blog eller din netbutik, og dermed vise alle dine venner, læsere eller kunder at du er en del af et større fællesskab.
Du kan med fordel se mod andre modehuse, som har valgt at gå forrest i kampen: på chopin.dk, som i øvrigt står bag No Co2, kan du for eksempel læse mere om tiltagene, og hvilke ændringer de gør for klimaets skyld.