Julefrokosterne er over os. Snart skal vi have god mad og drikke, erobre dansegulvet og grine højlydt med vores kollegaer.
Arbejdspladserne har typisk brugt mange ressourcer på at skabe en god fest eller finde den rette at deltage i, hvor der er live musik, velsmagende mad og alle betingelser for et brag af en fest!
Det er altid en interessant tid på året, når de mange danske virksomheder skal til julebal og fest. Typisk er det den største fest på året for kollegaerne, der glæder sig til at ses uden for arbejdspladsens vante rammer og nyde god mad i fællesskab. Det er dog ikke kun den gode mad, der indtages sådan en aften. Danske firmajulefrokoster er notorisk kendte for at rumme store mængder alkohol, og måske få os til at gøre eller sige ting, som måske give en smule ekstra tømmermænd dagen derpå.
Her kommer et par grunde til at tænke sig en ekstra gang om til årets julefrokost.
Husk at julefrokosten er en del af dit ansættelsesforhold
Det er vigtigt, at man hygger sig og har det sjovt til sin julefrokost med alle sine gode kollegaer. Julefrokosten er dog også en del af dit ansættelsesforhold, og derfor kan dårlig opførsel i de værste tilfælde faktisk føre til advarsler, bortvisning eller opsigelse.
Det betyder naturligvis ikke, at man får en fyreseddel for et par kække bemærkninger, men får man f.eks. ”boksehandsker” på af for meget snaps eller bliver lidt for hudløst ærlig og siger grimme ting, kan det være slutningen på sit ansættelsesforhold.
Når det så er sagt, så ved arbejdsgivere godt, at stemningen er høj og folk er fulde.
Et par generelle ’do not’ til julefrokosten lyder dog:
-
Snak ikke om løn eller arbejdsforhold med dine chefer
-
Undgå sexchikane og mobning
-
Er du leder eller har mere ansvar, skal du være påpasselig med ikke at udbytte din magtposition under disse uformelle rammer
-
Vær ikke den fuldeste og prøv at holde lidt igen fra starten
Husk også!
En julefrokost er en glimrende mulighed for at lære dine kollegaer at kende. Tag derfor dine vandrestøvler på og kom hele vejen rundt om bordet og få snakket med alle de mennesker, du ikke nødvendigvis får talt med dagligt. Der findes næppe nogen bedre lejlighed til at få hilst på nye mennesker og talt med dem.
Og samtalen? Den behøver altså ikke at handle om arbejde. Snak hellere om de ting, der interesserer jer, så alting ikke bare handler om virksomheden.
God fest!