Hvis du driver en webshop, er der kun en lille chance for, at du ikke annoncerer på Facebook, Instagram og Google. Det er dog kun ganske få danske webshops, der også annoncerer på Pinterest. Det er en skam, for det er en stor platform med mange danske brugere – faktisk bruger 12 % af danskerne aktivt Pinterest.
Det er dog ikke alle webshops, der vil få gavn af at annoncere på Pinterest. Det er der flere grunde til. Først og fremmest handler det dog om, at det ikke er alle nicher, der hører til på Pinterest. For det andet, vil det ikke være muligt for alle webshops at ramme deres målgruppe blandt de danske brugere på Pinterest.
Hvilke nicher klarer sig godt på Pinterest?
Som angivet herover, er det ikke alle nicher, der klarer sig lige godt på Pinterest. Derfor er det en god idé, at du først se nærmere på, hvilke nicher, der klarer sig godt på platformen. Derved kan du vurdere, om du har et udvalg af produkter, der hører ind under disse. Har du ikke det, skal du genoverveje platformen.
Det er især nicher som mode, gastronomi, boligindretning samt hud- og hårpleje, der klarer sig godt. Hvis du driver en webshop inden for en eller flere af disse nicher, er der også en god chance for, at du kan få succes med Pinterest annoncering. Ikke dermed sagt, at andre nicher ikke kan få succes – chancen er blot mindre.
Det er dog også vigtigt, at du er klar over, at det ikke er noget, man blot kan kaste sig ud i. At annoncere på et medie som Pinterest kræver, at man ved, hvad man laver, hvis man skal have succes med det. Det er derfor også bedst, at du udliciterer en sådan opgave til et bureau eller en freelancer med den helt rette ekspertise.
Nemt at måle, om det er en succes
På lige fod med flere andre sociale medier, er det nemt at måle, om det er en succes for dig at annoncere på Pinterest. Det er det, da du kan opsætte en såkaldt pixel på dit website eller din webshop. Ved hjælp af den, er det muligt at spore, om der rent faktisk kommer salg fra Pinterest – og det er en klar fordel for dig.
I og med, at det er muligt for dig at måle på dette, skal du heller ikke tøve med at teste det af. Du kan relativt hurtigt vurdere, om det er noget, der vil vise sig at blive rentabelt for din forretning eller ej. Hvis ikke det er det, så skal du naturligvis blot lukke ned for annonceringen igen. Er det det, så skal du blot fortsætte den.
Hvis du endnu ikke har prøvet kræfter med Pinterest, og du måske ikke kender det, er det værd at sætte lidt tid af til at undersøge det nærmere. Det kan nemlig vise sig at blive en sublim trafikkilde, der kan bære en masse konverteringsdygtig trafik med sig – endda til relativt lave priser på det danske marked.