Det kan ofte være en vanskelig disciplin at mestre kontraktstyring til effektivisering af arbejdsgange. Dog kan der ofte være mange penge at spare ved kontraktstyring, fordi man herved kan få styret oprettelse, gennemførelse og analyse, så de økonomiske og driftsmæssige resultater i virksomheden bliver maksimeret. Desuden bliver kontraktstyring efterhånden dyrket mere og mere af offentlige indkøbere, netop på grund af den store effektivisering og for at opnå den store besparelse.
Her får du 4 gode råde til kontraktstyring:
-
Vær på forkant via din kalender. Sørg for at bruge din kalender på en måde, hvorpå du kan være på forkant med dine aftaler. Indsæt de vigtige datoer i kalenderen, sådan at du kan holde dig orienteret om dine egne forpligtelser i kontrakten. Herved kan du sikre dig at du husker eksempelvis at forlænge din kontrakt til den rette tid.
-
Læs kontrakten grundigt igennem. Ofte er det muligt at identificere fejl og mangler fra begge sider af bordet – og mange mennesker læser ofte ikke kontrakten. Ved at læse kontrakten grundigt igennem, kan du afklare diverse fejl og mangler, samt få klarlagt hvilke rettigheder og pligter du måtte have.
-
Sørg for at kontrakten er forståelig. Mange kontrakter er tit både lange og komplicerede i sproget og opbygningen, hvilket ofte medfører at folk ikke forstår hele eller dele af kontrakten, eller måske helt undlader at læse den. Derfor er det vigtigt at bruge et jævnt sprog hele vejen igennem, så alle kan forstå, hvad der står.
-
Optimér dine fremtidige kontrakter via en vidensbank. På denne måde kan du sikre dig at fejl og mangler ikke bliver gentaget, idet de bliver identificeret som en del af kontraktstyringen. Sørg for at alle, der er berørt af kontrakten, kan opliste problemer, fejl og mangler, og eventuelt kan foreslå løsninger. Så undgår du at ende i de samme konflikter igen.